create your own banner at mybannermaker.com!

14 Januari 2011

"AWAK KUCING KE DIA KUCING?"

assalamuaikum teman bicara semua..

alhamdullillah ini merupakan satu tugasan yang diberikan oleh pensyarah untuk kami semua yang mengambil subjek SOSIOLINGUISTIK. Bagi saya tugasan ini memang mencabar kerana kite perlu peka dengan keadaan sekeliling mengenai penggunaan bahasa melayu dalam masyarakat seharian. Namun saya akan cuba membuktikan bahawa saya mampu mengatasi apa jua cabaran untuk menjadi bakal guru yang cemerlang.

Pada petang hari yang sama saya mendapat tugasan ini, saya telah dikejutkan dengan satu situasi yang mana bagi saya tidak seharusnya berlaku. Apatah lagi jika ia melibatkan binatang. Saya secara tidak sengaja terdengar satu perbualan antara dua orang pelajar perempuan.

A(bukan nama sebenar): beb..busuklah nate (binatang) kucing ni...dahlah busuk..bulu dia macam bulu aye balik (bulu ayam terbalik).

B(bukan nama sebenar): yela beb...(smbil menguis-nguis kucing itu dengan kakinya dan terus menyepak kucing itu yang masih kecil).

tiba-tiba datang seorang kawannya yang lain dan terus mengambil kucing tersebut.

A:wei..kucing itu busuk la...kau tak geli ke???

C (bukan nama sebenar): wei..makcik...kucing ni takder akal..lainlah kalau kau tu kucing tiba-tiba ada akal, memang patut la kami pukul kau...kucing ni tak tahu apa-apa pun..(sambil berjalan meninggalkan kawannya yang tidak berhati perut).

komen: Tidak seharusnya manusia lebih-lebih lagi pelajar seperti kita memperlakukan binatang begitu. mereka juga makhluk ciptaan Tuhan yang Esa. Tindakan mereka seolah-olah tidak menghormati akan adab sopan bangsa melayu yang terkenal dengan sikap yang penyayang sesama makhluk. 


cadangan: seharusnya pelajar itu tadi sedar akan sikap mereka malah sikap C(bukan nama sebenar) seharusnya dicontohi kerana sikapnya yang tidak mudah melatah kepada binatang

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Daisypath Anniversary tickers