create your own banner at mybannermaker.com!

06 Mac 2011

KONDO ATAU KONDOMINIUM?



Situasi: Surat khabar yang bertarikh 5 Mac 2011 ini memperlihatkan kelemahan penerbit dalam menghasilkan istilah yang akan memberi banyak tanggapan iaitu Penggunaan kata singkatan yang tidak terdapat dalam mana-mana kamus. Kondo atau Kondominium? 

Komen: Penggunaan kondo ini akan memberi banyak tafsiran lain kepada pembaca. Mungkin jika diteliti dari peringkat atasan, seperti golongan dewasa mereka akan memahami bahawa kondo yang dimaksudkan adalah kondominium. Namun, dari peringkat bawahan seperti pelajar sekolah rendah, mereka akan berfikir ia kondo itu adalah kondom, atau kondem dan sebagainya. Jadi ini akan memberi tafsiran yang salah kepada pelajar tersebut. Bukan itu sahaja, seperti yang saya perkatakan sebelum ini, ia akan mendedahkan pelajar tersebut kepada mempraktikkan dalam penulisan dan sebagainya. 

cadangan: Pihak yang perlu banyak berusaha untuk memastikan hal ini tidak berulang lagi ialah pihak penerbitan dengan memberi sepenuh kepekaan yang lebih kepada mana-mana berita yang akan diterbitkan. Bahkan setiap perkataan yang digunakan juga perlu diketahui maknaya memandangkan ia menjadi salah satu medium oleh pembaca menambahkan pengetahuan mereka. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Daisypath Anniversary tickers