06 Mac 2011

INGGERIS LAGI


Situasi: Sekali lagi terpampang di akhbar  Utusan dalam ruangan UPSR perkataan bahasa Inggeris dan sekali lagi dicampuradukkan dengan perkataan bahasa Melayu. Ayat ini walaupun terdapat satu perkataan inggeris sahaja, sudah mampu mencemarkan bahasa melayu kita iaitu “ Sorry Tok….Willie ni sebab bawa lebih muatan kat belakang!”

Komen: Mungkin ini adalah sebagai satu cara untuk menarik pelajar membacanya namun, kesan dari hal ini sudah memalukan bahasa melayu. Hal ini seolah-olah seperti menghina bahasa melayu, seperti bahasa melayu ini sudah kekurangan istilah untuk digunakan sehingga memaksa penerbit atau penulis menulis dengan mencampuradukkan dengan bahasa inggeris. Tidak hairan jika kanak-kanak zaman sekarang juga sudah maju dalam mempraktikkan  percakapannya dengan mencampurkan bahasa inggeris dan bahasa melayu

Cadangan: pada pandangan saya sebagai seorang bakal guru, Media cetak dan elektronik ini merupakan salah satu medium yang penting untuk menyampaikan maklumat. Jika maklumat yang disampaikan ini tidak bernas dan tidak tepat, apa akan jadi pada bakal pemimpin masa hadapan?. Pihak yang harus bertanggungjawab adalah penerbit dan penulis-penulis yang bertanggungjawab menulis ini harus peka dan perbaiki diri untuk pastikan anak didik nanti terus gemilang di tahap yang benar. Malah Bahasa Melayu jika tidak diperjuangkan sehingga sekarang akan memberi kesan negative kepada anak bangsa kita pada masa akan datang. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan