create your own banner at mybannermaker.com!

05 Mac 2011

SINGKATAN

Situasi: Akhbar semalam telah menerbitkan satu berita yang menarik dan bersemangat waja. Namun, apa yang menjadi kesalahan dalam aspek sosiolinguistik dan juga bahasa melayu. "PM BANGGA AZIZULHASNI IKON NEGARA". 

Komen: Jika diteliti tajuk tersebut, mungkin kita tidak menyedari akan kesalahannya, namun perkataan singkatan yang digunakan iaitu "PM" untuk Perdana Menteri tidak bersesuaian dengan media cetak yang sering di baca oleh orang ramai. Hal ini kerana ia akan memberi kesan yang buruk khususnya kepada pelajar yang mungkin akan mempraktikkannya di dalam peperiksaan dengan menulis singkatan-singkatan ini kerana mereka menganggap dalam surat khabar menggunakan perkataan ini, jadi ia sememangnya betul jika digunakan dalam peperiksaan dan di mana-mana sahaja.

cadangan: Pihak yang terlibat khususnya penerbit yang bakal menghasilkan berita-berita ini harus peka kepada setiap perkataan dan ayat yang dihasilkan nanti supaya tidak timbul isu salah faham dan sebagainya. Media cetak dan media elektronik juga perlu sedar bahawa mereka juga berfungsi sebagai satu medium kepada pelajar. Pihak kementerian juga perlu memastikan mereka yang melanggar dan tidak mengikut etika yang telah ditetapkan perlu dibar dari menerbitkan sebarang berita dan sebagainya. 






Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Daisypath Anniversary tickers