create your own banner at mybannermaker.com!

19 Januari 2011

CANTIK KE?



ASSALAMUALAIKUM..

Saya datang lagi hari ini. Hari ini kita akan cuba membincangkan mengenai masalah sesetengah manusia yang lebih suka menggunakan bahasa atau perkataan mengikut kehendak hatinya tanpa memikirkan bahaswa dalam penggunaan bahasa juga mempunyai undang-undang tersendiri. Saya tertarik kepada salah satu iklan yang terpampang di papan kenyataan di UPSI, Tanjung Malim.


Situasi: Memo ini saya peroleh dari papan kenyataan aras tiga Kolej Harun Aminurrashid, UPSI. 

Apakah ini cara terbaru untuk tulisan kita kelihatan cantik??
Saya akan bulatkan kepada perkara yang saya rasa agak menarik untuk dikongsi dan mencari permasalahan untuk masalah ini. 

Nampak tak??
cara tulisan yang digunakan oleh mereka??
Kepelbagai tulisan yang digunakan oleh mereka tidak bergantung kepada undang yang telah ditetapkan.

komen: Hal ini sepatutnya tidak berlaku kerana pada anggapan saya sesiapa sahaja yang menulis memo ini adalah terdiri daripada mereka yang mempunyai pendidikan tinggi, dan harus tahu bahawa bahasa melayu juga mempunyai undang-undang yang tersendiri. Apatah lagi memo ini dibaca oleh semua pelajar.

cadangan: Perlu fokus kepada keadaan atau situasi sama ada untuk menulis huruf besar atau kecil. Paling penting adalah huruf keil dan huruf besar tidak boleh dicampurkan bersama kerana memang undang-undang bahasa begitu. 

pesanan mok yu: jangan kerana kecantikan kita abaikan semuanya
                                           kerana apa yang kita abaikan terlalu penting untuk segalanya

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Daisypath Anniversary tickers