create your own banner at mybannermaker.com!

24 Januari 2011

DISKUSI INTERLOK

Assalamualaiku sekali lagi..

Tajuk ini menarik dan penuh dengan Kontroversi. Bukan niat saya untuk membangkitkan isu ini, cuma saya hanya ingin berkongsi pengalaman saya dengan para pembaca semua hari ini.

TAJUK: DISKUSI NOVEL INTERLOK
MASA : 2.00PM-4.00PM
TEMPAT :PERPUSTAKAAN TUANKU BAINUN


Semasa program ini berlangsung seorang Pelajar UPSI iaitu SANJAY telah mengemukakan seolan kepada ahli panel mengenai novel tersebut. Beliau menanyakan soalan tersebut sepenuhnya dalam bahasa Inggeris. Setelah program ini tamat, saya telah bertembung dengannya. Buat pengetahuan semua, beliau berasal daripada Kuala Krai. Perbualan antara saya dengan dia menarik perhatian saya untuk berkongsi dengan pembaca semua hari ini.

Saya: Sanjay..wa bijak soalan awak tadi.

Sanjay: biasa aje...saya tak pandai nak cakap bahasa Melayu sebab tu saya cakap bahasa Inggeris sepenuhnya. Takkan nak cakap dalam loghat Kelantan kot..

Hal ini mengingatkan saya kepada penyataan salah seorang artis di Malaysia iaitu Sharifah Amani dengan kenyataan ini.

"I'M LOOK STUPID WHEN I TALK IN MALAY"

komen: Siapa orang Malaysia disini?Jika tidak tahu untuk berbahasa Melayu, orang itu bukan orang Malaysia. seharusnya hal ini tidak terjadi, apatah lagi jika kita ini merupakan bakal guru yang akan mengajar murid-murid yang pelbagai bangsa. Seperti yang saya katakan ini, seseorang akan kelihatan lebih bodoh jika beliau tidak dapat menguasai bahasa Melayu khusunya jika dia seorang warga Malaysia.

cadangan: seharusnya sebagai seorang pelajar dan bakal menjadi seorang idola kepada generasi yang seterusnya, beliau perlu menguasai Bahasa Melayu dengan lancar supaya kelak nanti anda tidak akan menjadi seperti kacang lupakan kulit. Seharusnya kita bangga menggunakan bahasa melayu ini kerana bahasa ini sudah menjadi satu bahasa yang berkembang dan sudah diangkat sebagai satu bahasa perhubungan luas. 

pesan mokyu: Bahasa melambangkan budaya

Sesi Diskusi Novel Interlok

Pendiskusi

Prof. Emeritus Dato' Dr. Mohd Yusof Hasan (UPSI)
Mana Sikana (UPSI)
A.Halim Ali (BUDIMAN)
                      

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Daisypath Anniversary tickers