07 Februari 2011

BISINGNYA

Salam...apa khabar hari ini?semoga semuanya sihat...



Lokasi: Perpustakaan 
Tempat: UPSI, Tanjung Malim, Perak

Situasi: hari ini, saya memutuskan untuk menghabiskan masa di perpustakaan sementara menunggu kelas selanjutnya. semasa saya sedang asyik menaip assisment ataupun tugasan, kedengaran sekumpulan pelajar perempuan di belakang saya sedang berakap dengan kuat sambil mengikut lagu dalam komputer mereka.


bunyi bising amat mengganggu konsentrasi

komen: Tidak seharusnya sebagai seorang pelajar yang berpendidikan tinggi, menyalahgunakan perpustakaan yang disediakan. Tempat itu bukan tempat untuk bergelak tawa sampai pecah perut dan sebagainya, tetapi tempat untuk kita menelaah pelajaran, mengkaji dan lain-lain. Namun, sikap mereka itu seolah-olah tidak berpendidikan dan tidak mengambil berat tentang hak orang lain dalam penggunaan perpustakaan ini. 

Hormati hak orang lain untuk belajar

cadangan: pada pandangan saya, sebagai seorang pelajar yang prihatin dan yang berpendidikan tinggi, hak orang lain seharusnya dijaga. Sikap mereka itu perlu diberi teguran sama ada oleh pegawai perpustakaan itu sendiri atau orang lain. Kadang-kadang kita tidak sedar bahawa apa yang kita lakukan akan menyakitkan hati orang lain, kerana orang lain juga pelajar sama macam mereka. Masing-masing tertekan dengan tugasan yang banyak, peperiksaan namun, masa inilah yang akan mengajar kita cara untuk membahagikan masa. Tidak salah jika kita inginkan hiburan, namun berpada-pada dan juga tengok tempat.

pesan mokyu: bicara minda mengatasi bicara mulut

Tiada ulasan:

Catat Ulasan