create your own banner at mybannermaker.com!

06 Februari 2011

GONG XI FA CHAI

Situasi: Sempena dengan Hari Raya Cina, saya telah kembali ke kampung halaman saya di Kelantan. Saya menggunakan kemudahan awam iaitu bas dari Gua Musang. Dalam perjalanan itu, saya terdengar seorang hamba Allah sedang bercakap di telefon bimbit miliknya. 

SI A: WOIT..nate budak tu..xpayah ambik kira..biasa la nate budak tak tahu baso (tak tahu bahasa)

Komen: Memang tidak dapat dinafikan bahawa perkataan-perkataan seperti nate dan sebagainya sudah menjadi biasa dalam kalangan masyarakat di Kelantan, namun bagi saya percakapan itu dianggap terlalu biadap dan tiada kesopanan apatah lagi dengan kehadiran ramai manusia lain dalam bas itu dan boleh mengganggu hak orang lain dalam bas tersebut. Suara yang digunakan oleh lelaki itu juga terlampau kuat.

Cadangan: Pada pandangan saya, lelaki itu tidak seharusnya bersikap demikian, apatah lagi dengan suaranya yang kuat itu mengganggu orang lain. Apa salahnya jika suara diperlahankan dan gunakan perkataan yang lebih sesuai dan lebih bersopan, kerana dari sikap beliau itu, masyarakat dapat menilai sendiri karakter seseorang dan juga sikap ibu bapa di rumah dalam mendidik anaknya. 






saya sempat mengambil gambar beliau

Pesan mokyu: bahasa Cerminan bangsa
e

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Daisypath Anniversary tickers