12 Februari 2011

KAKI BUSUK

LOKASI: UPSI, TANJUNG MALIM
HENTIAN BAS KAMPUS UPSI


Salam...tajuk di atas itu memang ada kaitan dengan diari saya hari ini.

Situasi: Pagi tadi, semasa saya sedang menunggu guru latihan memandu datang untuk menjemput saya untuk sesi latihan seterusnya. Semasa sedang asyik memerhatikan gelagat manusia, tiba-tiba sebuah lori meluncur dengan lajunya. Memang menakutkan, tetapi apa yang lebih menakutkan adalah sikap penumpang lori itu yang sengaja mengeluarkan kakinya melalui cermin tingkap sambil menghisap rokok tanpa mengambil peduli keadaan sekeliling yang sedang sesak. 


Amat berbahaya jika berkelakuan begini semasa memandu

Asap rokok boleh membahayakan nyawa diri sendiri dan orang lain

Komen: Pada pandangan saya, sikap pemandu itu merupakan satu sikap yang negatif dan tidak suka mengambil peduli tentang pandangan orang lain. Apatah lagi dengan keadaan sekeliling yang penuh sesak dengan kehadiran pelajar, orang ramai dan sebagainya mungkin akan memberi bahaya melalui rokok itu tadi.

cadangan: Sepatutnya sikap ini harus bermula daripada individu itu sendiri yang mana beliau harus sedar akan perbuatannya yang tidak senonoh. Pihak pengawal yang telah diupah oleh Universiti ini juga perlu peka dengan keadaan sekeliling dan menghalang mereka yang berperangai tidak senonoh ini. 

pesan mokyu: Jika tidak mahukan keamanan, matilah jawapannya.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan