14 Februari 2011

My voice is still serak

Lokasi: Radio HotFM (dalam bas)
Masa: 8.45 am


sala lagi...maamana tajuk di atas..My voice is still serak....

Situasi: Semasa saya dalam bas lebih kurang pukul 8.45 pagi, saya tertarik dengan satu penggunaan bahasa campuran yang digunakan okeh seorang artis (si F) yang telah ditemubual oleh pengacara HOTFM iaitu Faizal dan Farah. 

Faizal da Farah: Si F..sekarang dengar-dengar anda dalam keadaan yang tidak sihat.Betul ke?

Si F: ya betul..sampai sekarang pun my voice is still serak..

Komen: Siapa yang harus dipersalahkan?Artis ni memang suka mencari publisiti dengan menggunakan bahasa yang bercampur. Pendengar HotFm ini kebanyakannya sudah pandai menilai, apatah lagi jika ianya berkaitan dengan artis yang mereka jadikan idola. Apatah lagi kepada anak-anak di luar sana, yang semakin hari semakin obses dengan artis pujaan mereka. Mungkin dengan pertuturan artis ini akan mendedahkan lagi anak-anak kita kepada percampuran bahasa dalam urusan harian

cadangan: Artis itu sendiri seharusnya sedar bahawa dia dan artis-artis lain sudah mempunyai peminat yang menjadikan mereka sebagai idola. Jadi dengan rasa tanggungjawab mereka dalam membantu kerajaan untuk mengembalikan tamadun bahasa melayu ke peringkat yang lebih tinggi, mereka harus mengawal pergaulan dan percakapan harian mereka supaya tidak timbul isu ini kelak. Kerajaan juga harus memastikan artis yang tidak mendengar dan mematuhi arahan yang telah ditetapkan, artis tersebut perlu disenarai hitamkan daripada membuat sebarang persembahan dan sebagainya.

Pesan moyu: saya kelihatan bagus apabila bercakap bahasa melayu

Tiada ulasan:

Catat Ulasan