create your own banner at mybannermaker.com!

06 Mac 2011

ACU CUBA TRY TEST


Situasi: Semasa saya dalam lif untuk balik ke rumah, saya terdengar satu perbualan yang bagi saya menarik untuk dikongsi disini. Terdapat dua orang perempuan yang pada pandangan saya mungkin berasal daripada Kelantan.

Si A: weh...sedaknya aiskrim mung...(sedapnya aiskrim kau)

Si B: mung nak try? (kau nak cuba)

Si A: Meh ...aku cuba try test...(sini..aku nak cuba, cuba, cuba)

Komen: Terdapat tiga kesalahan yang terdapat di sini iaitu percampuran bahasa iaitu bahasa inggeris dan juga bahasa melayu. Yang kedua pula menggunakan perkataan yang setiap satunya mempunyai maksud yang sama. yang ketiga penggunaan dialek Kelantan yang amat ketara. Jika terlalu membiasakan diri dengan penggunaan dialek Kelantan dan sebagainya, apa akan jadi bila berhadapan dengan pelajar yang bukan dari Kelantan kelak?

Cadangan: seharusnya sebagai seorang pelajar yang bakal menjadi seorang guru, mereka perlu mencuba membiasakan diri dengan keadaan sekeliling. Pihak yang perlu harus sedar akan masalah ini ialah diri mereka sendiri, kerana mereka yang akan menentukan dimana mereka apabila mereka akan keluar nanti. Mereka perlu mencuba bertutur dengan bahasa yang bersesuaian dengan situasi. Bukan itu sahaja belajar menggunakan bahasa standard dengan penuh tanpa ada sebanrang percampuran bahasa dalam pertuturan dan penulisan. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Daisypath Anniversary tickers