create your own banner at mybannermaker.com!

06 Mac 2011

SINGKATAN I





Situasi: Terpampang terus di muka akhbar pada hari rabu bersamaan 2  Mac 2011 mengenai satu tajuk yang mungkin agak berunsur politik. Namun, di sini saya tidak berani untuk membincangkan soal politik, sebaliknya saya lebih tertarik untuk membincangkan mengenai setiap perkataan dalam tajuk utama tersebut iaitu “ Kg. Baru: Realiti atau Retorik?””.

Komen: Perkataan singkatan sering berlaku dalam penerbitan akhbar dan sebagainya. Mungkin jika kita lihat dari perspektif sebagai seorang pelajar yang dari Institusi pengajian tinggi, ia tidak memberi kesan apa-apa.Namun, jika dilihat dari perspektif seorang pelajar sekolah, mungkin dengan menggunakan perkataan ini boleh dipraktikkan di sekolah, dan hasilnya hanya mereka yang menanggung.

Cadangan: pada pandangan saya sebagai seorang bakal guru, Media cetak dan elektronik ini merupakan salah satu medium yang penting untuk menyampaikan maklumat. Jika maklumat yang disampaikan ini tidak bernas dan tidak tepat, apa akan jadi pada bakal pemimpin masa hadapan?. Pihak yang harus bertanggungjawab adalah penerbit dan penulis-penulis yang bertanggungjawab menulis ini harus peka dan perbaiki diri untuk pastikan anak didik nanti terus gemilang di tahap yang benar. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Daisypath Anniversary tickers