09 Mac 2011

DIAKAH PELAJAR?

Situasi: Pada rabu malam semalaman, saya telah menghadiri satu mesyuarat sempena dengan Program Minggu Bahasa. Setelah habis mesyuarat tersebut, saya bersama rakan-rakan menaiki bas untuk pulang ke kolej. Semasa kami naik, kedengaran suara orang ramai menyanyi. Memang tidak syak lagi kerana kesemua pelajar yang berada di dalam bas tersebut memekik terlolong mengikut rentak lagu yang ditayangkan di hadapan.

Komen: Tidak wajar untuk mereka yang bergelar pelajar berkelakuan seolah-olah berada di kelab malam. Fikirkan tentang orang ramai yang turut berada dalam bas tersebut. Seperti saya juga mesti mereka akan beranggapan negative dengan pelajar-pelajar tersebut. Apatah lagi kebanyakan daripada pelajar tersebut semuanya adalah perempuan.

Cadangan: Pelajar itu sendiri perlu sedar akan situasi mereka yang mana ketika itu sedang berada di dalam bas dan herus menghormati hak orang lain. Bukan itu sahaja, pemandu bas juga perlu bertimbang rasa dengan hanya sekadar memasang lagu di radio sahaja jika perlu. Dengan cara menayangkan lagu seperti itu di hadapan, ini akan membuat seolah-olah bas tersebut satu tempat untuk berkaraoke dan sebagainya. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan