create your own banner at mybannermaker.com!

12 Mac 2011

Program Diskusi Ilmiah

Situasi: Pada malam semalam, kami sebagai Ahli Jawatankuasa bagi Program Diskusi Ilmiah telah dijemput untuk majlis makam malam bersama penasihat Program iaitu pensyarah Bahasa Melayu. Semasa makan, kami saling berbual antara satu sama lain. Tiba-tiba saya terdengar satu perbualan ini.
Si A: kau nak makan apa?
Si B: Be Hoon!!!!!

Komen: pada pandangan saya, pelajar tersebut merupakan pelajar yang berasal daripada Kelantan jika melihat kepada dialek yang digunakan. Penggunaan dialek ini semakin serasi dengan masyarakat hari ini, dan ini terbukti apabila pelajar-pelajar yang berasal dari Johor, Sarawak dan sebagainya kini sudah sebati dengan dialek tersebut. Hal ini akan menimbulkan kerumitan kepada bakal-bakal guru untuk berkomunikasi dengan pelajarnya apabila mereka keluar kelak kerana dialek Kelantan sudah sebati dengan jiwa mereka.

Cadangan: Pada pandangan saya, individu tersebut berperanan besar dalam menangani hal ini. Sikap individu tersebut perlu pandai dan bijak menggunakan dialek tertentu dalam konteks yang tertentu untuk mengelakkan berlaku salah faham dalam berkomunikasi. Bukan itu sahaja, dalam konteks sebagai seorang pelajar lulusan Universiti, penggunaan bahasa Melayu standard perlu dipraktikkan seperti dalam pembentangan dalam kelas dan sebagainya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Daisypath Anniversary tickers