create your own banner at mybannermaker.com!

08 Mac 2011

JATE LAWE TINO




Situasi: Tepat jam pukul lapan pagi sebelum menuju ke kelas, saya berhibur dahulu dengan memasang radio THR. FM. Bahasa yang digunakan oleh pengacara atau DJ itu memenuhi criteria sebagai seorang yang berbangsa melayu dan beragama Islam. Namun, yang menarik perhatian saya untuk membincangkannya disini ialah mengenai salah satu slot yang dikenali dengan slot “Jate lawe Tino”.

Komen: Mungkin bagi pendengar pantai Timur, mereka tidak merasa apa-apa, namun jika pendengar negeri lain, mereka mempunyai pandangan yang negatif pada slot ini. Bagi pandangan mereka, istilah jantan dan betina ini tidak bersesuaian sebagai gelaran kepada lelaki dan perempuan, malah istilah itu lebih tepat lagi sesuai dengan binatang.

Cadangan: Jika dilihat kepada situasi di atas, pengacara dan penerbit radio harus bertanggungjawab kerana ini akan merosakkan istilah-istilah bahasa melayu. Seelok-eloknya gunakan perkataan yang bersesuaian bertepatan dengan zaman kini. Bukan itu sahaja, kita sebagai pendengar ini juga boleh mengemukakan ketidakpuasan hati dengan membuat laporan kepada pihak atasan atau sebagainya kerana kita ada hak untuk segalanya dalam dunia sebagai seorang pengguna.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Daisypath Anniversary tickers