04 Mac 2011

PRAKTIKAL SOSIOBAHASA

salam...bertemu kembali kita untuk hari ini

Situasi: Sewaktu di dalam bus untuk ke kampus, saya berjaya mendapat tempat duduk dibelakang sekali. Kebetulan waktu itu terdapat tiga orang pelajar yang berebut-rebut sambil tolak menolak sedangkan pada waktu itu bas yang dinaiki hanya satu per empat saja. Setelah lama di dalam bas, saya terdengar perbualan mereka yang saya anggap amat kurang ajar.

A: mia...kau sesuai la pakai selendang yang dia ni pakai(sambil menunjukkan tangannya ke atas kepala salah seorang pelajar lain yang sedang duduk)

B: Ish..kau ni kan..memang la sesuai.. Tapi masalahnya aku tak suka pakai sebab tak lawa.

Komen: Jika diteliti kepada perbualan di atas, memang diakui kesalahan dalam bahasa itu tidak ada. Namun, apa yang menjadi permasalahan bagi mereka sebagai seorang pelajar adalah memperkatakan sesuatu yang dipakai oleh orang lain bahawa ia tidak sesuai dengan empunya diri apatah lagi di depan individu itu sendiri. Hal ini kerana kata-kata tersebut seperti merendah-rendahkan orang lain dan ini tidak bertepatan dengan mereka sebagai seorang pelajar yang berpendidikan tinggi.

cadangan: Seharusnya sebagai seorang pelajar dan juga seorang manusia yang mempunyai perasaan, mereka perlu sedar akan situasi tersebut. Jangan hanya tahu menilai dan menuding jari akan kelemahan orang lain. Seelok-eloknya pendamkan dahulu niat untuk memperkatakan hal yang sebegini dan biarlah ia menjadi teladan kepada hidup kita pada masa akan datang, daripada kita merendah-rendahkan orang lain. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan