create your own banner at mybannermaker.com!

12 Mac 2011

BAKAL GURU BAHAGIAN II

Situasi: tepat jam tujuh setengah pagi tadi, saya bergegas menaiki bas untuk ke kampus kerana ada perjumpaan dengan pensyarah. Sewaktu saya duduk, saya baru perasan kebanyakan pelajar  lebih suka duduk di bahagian belakang berbanding dengan barisan hadapan. Setelah lima minit bas bergerak, tiba-tiba saya kedengaran suara gelak ketawa yang sangat kuat. Saya berpaling ke belakang dan melihat pelajar-pelajar yang tadi berkumpul di satu kawasan dan berbual satu sama lain dan diselangi dengan gelak ketawa
.
Komen: seorang pelajar perlu menjaga tatatertib sebagai seorang bakal pendidik. Tingkah laku mereka 
menggambarkan akan sikap remaja yang bebas dan tidak beradab. Malah ada juga sesetengah daripada mereka tanpa segan silu bertepuk tampar  antara lelaki dan perempuan. Jika inilah sikap bakal guru yang akan lahir nanti, memang akan rosak  bakal pemimpin negara.

Cadangan: jika difikirkan, individu itu perlu sedar akan sikap mereka yang keterlaluan. Hal ini seharusnya tidak berlaku kerana masing-masing sudah menginjak kea lam dewasa. Pihak Universiti juga perlu mengambil berat akan hal ini kerana ia akan mencemarkan nama baik Universiti itu sendiri. Malah pemandu bas juga perlu mengambil peranan juga dalam hal ini dengan memberi teguran dan nasihat kepada pelajar-pelajar tersebut.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Daisypath Anniversary tickers